Obsah

Ecce Ludmila

1. 10. - 29. 11. 2020

Nedílnou součástí oslav 1160. výročí narození české světice kněžny sv. Ludmily je prezentace děl žáků výtvarného oboru Základní umělecké školy Mělník pod odborným vedením PaedDr. Ireny Wenkeové. Výstava Ecce Ludmila vznikla jako výstup spolupráce školy a Regionálního muzea Mělník, v jehož vstupních prostorách jsou velmi zdařilé práce k vidění od 1. října.
Karanténa a řada opatření kolem onemocnění Covid – 19 přípravy a vlastní realizaci projektu značně ztížily, avšak díky nesmírnému zápalu pedagogů, muzejníků, a především mladých výtvarníků se záměr zdařil. Muzeum poskytlo metodický a historický základ pro vlastní tvorbu a žáci tentokráte pracovali nejen ve školním ateliéru, ale také ve svém domácím prostředí. Jejich vidění mělnické patronky je obdivuhodné. Z obrazů ji návštěvníci mohou vnímat jako důstojnou kněžnu, starostlivou ochranitelku rodin i milující babičku knížete sv. Václava. Děti využívaly motivy z jejího života i smrti. Nejčastěji pracovali tužkou, rudkou, temperou, ale také pastelkou a fixem. K zastavení lákají skupinové barevné mozaiky i propracované vitráže.
Výtvarný projekt se nesl i v soutěžním duchu. Dvanáctičlenná porota z řad mělnických muzejníků výsledná díla ohodnotila a všichni zapojení žáci obdrželi výtvarné odměny. Vzhledem k opatřením nedošlo k veřejnému zahájení výstavy, ceny však byly v souladu s bezpečnými pravidly předány vítězům přímo ve školním ateliéru.

A které práce nejvíce zaujaly porotu? V kategorii 7 – 10 let se na první příčce umístila Anežka Berchová, druhá skončila Marie Stará a jako třetí zabodoval Hynek Klíma. V kategorii 11 – 12 let zvítězila Žofie Böhmová, za ní v těsném závěsu Lucie Pšeničková a bronz získala Eliška Varáčková. V kategorii 13 – 18 let se nejlépe vedlo Žanetě Plaskúrové, druhé místo patří Karině Vondruškové a jako třetí se umístila Adéla Kotková. Zvláštní ocenění si odnesla skupinová práce, barevná mozaika sedmice autorů Adély Brussové, Johany Frýdlové, Julie Petrželkové, Vojtěcha Šenberka, Elišky Rotterové, Kláry Jahodové a Sabiny Durdoňové. Dále pak porota ocenila černobílou týmovou vitráž čtveřice výtvarnic Katrin Neubauerové, Elišky Němečkové, Emy Korfelové a Barbory Hůtové.