Navigace

Obsah

Historické kočárky
 

Tato expozice byla otevřena pro veřejnost v roce 2003 a je úmístěna v samostatné budově v Ostruhové ulici cca 100 m od hlavní budovy muzea. Představuje vývoj dětského kočárku od počátku sériové výroby - od druhé poloviny 19. století do konce šedesátých let 20. století. Jednotlivé exponáty jsou veřejnosti představeny ve stylizovaných dobových interiérech a exteriérech.
 
Vánoce 1890 - 1900
Koncem 19. století byly velmi oblíbené kočárky pro větší děti na tříkolovém kovovém podvozku, s koly buď loukoťovými nebo kovovými s dráty, s korbičkami vyplétanými proutím či dřevěnými, doplněnými malou textilní, většinou sklopnou stříškou. Kromě kočárků pro děti se téměř současně začaly vyrábět i kočárky loutkové - pro panenky.
 
Kolonáda 1900 - 1910
Kolonáda 1900 - 1910Od konce 19. století se vyráběly kočárky na vysokém kovovém podvozku většinou s nestejně velkými předními a zadními koly, s pásovým, později řemínkovým pérováním, s mělkými korbičkami - buď proutěnými s různými často plastickými vzory nebo dřevěnými s malovaným či lepeným ornamentem a sklopnými střechami původně textilními, postupně "koženkovými", často s dvojitým lomením vzpěr. Velmi rozšířený byl typ sportovního kočárku, který svým vzhledem připomíná trakař. Starší z těchto kočárků nesou na sobě zdobné prvky, které nezapřou vliv secese, ty pozdější jsou již strohé, ryze praktické.
 
Piknik 1920 - 1930
Pro svou praktičnost, lehkou manipulaci a snadný převoz na větší vzdálenosti si získaly velkou oblibu během dvacátých let minulého století skládací kočárky, ať už celodřevěné nebo z voskovaného plátna. Ve druhé polovině dvacátých let minulého století přišly do módy kočárky na nízkém podvozku, takřka u země, s malými drátěnými kolečky a zprvu ještě závěsným pérováním. Změnila se i korba kočárku. Mělkou korbičku vystřídala hluboká prostorná korba ze dřeva či překližky. Střecha zůstala sklopná, postupně mizely záclonky a řasení kolem obvodu střechy. Oblíbenými se staly tmavé barvy kočárků.
 
Odpoledne v parkuOdpoledne v parku 1930 - 1940
Během první poloviny třicátých let minulého století stále přetrvávala móda tmavých kočárků s hlubokou korbou, změnilo se pouze pérování z řemínkového na spodní pomocí čtyř spirálových pružin. Od druhé poloviny třicátých let se kočárky svým vzhledem přizpůsobovaly automobilům. Kromě dřevěných korbových kočárků se objevily i kočárky celokoženkové, prošívané.
 
Válečný interiér 1940 - 1945
Druhá světová válka značně omezila výrobu kočárků. V nabídkách továren, které nepřešly zcela na válečnou výrobu se objevilo několik typů luxusnějších kočárků, převahu však tvoří kočárky z náhražkových materiálů - papírový provázek, sláma, lehká překližka. Vzhledově kočárky zachovávaly ráz druhé poloviny třicátých let, včetně aerodynamického tvaru.
 
Předsíň 1950 - 1960
Padesátá léta byla ve znamení dnes již legendárního "osmipéráku". Kočárek na nízkém podvozku se spodním, později bočním osmispirálovým pérováním v prošívaném či pleteném provedení s kovovou konstrukcí se udržel až do poloviny šedesátých let. Velmi oblíbenou zůstala i tzv. kukaň - celoproutěný kočárek, který svůj základní tvar od roku 1933, kdy se poprvé objevil ve výrobní nabídce, až do poloviny šedesátých let vůbec nezměnil.Dětský pokoj
 
Dětský pokoj 1950 - 1960 
Loutkové kočárky i v tomto období věrně kopírovaly kočárky pro děti. Vyráběly se jak typy prošívané s kovovou konstrukcí, v různých barvách - červené, modré, zelené, růžové apod., tak pletené varianty i miniatury klasických kukaní.
 
 
 
Návštěva zdravotního střediska - 1960 - 1969
Během první poloviny šedesátých let zůstávaly velmi oblíbené "osmipéráky" i kukaně. Rok 1960 však avizoval nový typ kočárku prošívaný prodloužený, užší a lehčí typ s tzv. průběžnými hliníkovými blatníky. O dva roky později se objevil nový typ - tzv. vanička, koženkový kočárek s oválným tvarem korby a s pérováním pomocí čtyř tažných pružin. V polovině šedesátých let došlo k nejvýraznější změně v podvozku za posledních 40 let - podvozek se opět začal zvedat od země, pružinové pérování bylo nahrazeno kovovým závěsným. Sportovní kočárky si zachovaly spirálové pérování pomocí čtyř nebo šesti pružin. Kromě koženkových kočárků se v tomto období jako novinka objevily kočárky s bočnicemi z lisovaného PVC. 
 

 

→FOTOGALERIE